Παρασκευή 23 Φεβρουαρίου 2024

Ο Βιοτουρισμός ως προϊόν

Ο βιοτουρισμός ως προϊόν προκύπτει ως προσφερόμενη κοινωνική εμπειρία στον

επισκέπτη που συνθέτει το σύνολο της ζωής του τόπου και των δραστηριοτήτων

που αναπτύσσονται στο πλαίσιο του φυσικού και κοινωνικού περιβάλλοντος της

περιοχής. Είναι στην ουσία ο πολυθεματικός τουρισμός που συνθέτει τον

οικοτουρισμό, αγροτουρισμό, πολιτιστικό, ιστορικό, θρησκευτικό, γαστρονομικό

τουρισμό με τη συμμετοχή και την κοινωνική εμπειρία. Συνεπώς, η αναβάθμιση

της συνολικής τουριστικής εμπειρίας των επισκεπτών απαιτεί μία γενικότερη

τουριστική συνείδηση των πολιτών και παιδεία των επαγγελματιών. Ο σύγχρονος

τουρίστας δεν επιλέγει έναν προορισμό μόνο με βάση τις παρεχόμενες τουριστικές

υπηρεσίες, αλλά επηρεάζεται και από το ευρύτερο κλίμα, αξιολογεί για

παράδειγμα, την καθημερινότητα των ανθρώπων που ζουν εκεί.

Παράλληλα, προϋποθέτει την κοινωνική συμμετοχή στις δραστηριότητες των

εναλλακτικών μορφών τουρισμού, όπως εξερευνήσεις, κολύμπι, φωτογραφία,

ορειβασία, πεζοπορία, ποδήλατο βουνού, χειμερινό σκι, προσδιορίζει τη

διαφοροποίηση του προϊόντος, ενισχύοντας τις δραστηριότητες αυτές με

παραγωγικές δράσεις της Κοινωνικής Οικονομίας.

Η Κοινωνική Οικονομία επίσης δίνει ένα συμπληρωματικό βασικό συστατικό στο

προϊόν επεκτείνοντας το κοινωνικό επιχειρείν και marketing. Κινητοποιεί

ανθρώπινους πόρους και κοινωνικό κεφάλαιο της περιοχής, πέρα από τους

επαγγελματίες τουρισμού, την ίδια την τοπική κοινωνία που διαμορφώνει

δρώμενα, εκδηλώσεις συμμετοχής, εκθέσεις, πανηγύρια κτλ. που προσδίδουν στον

τουρισμό ποιότητα χωρίς να αυξάνουν το κόστος του προϊόντος. Χρειάζεται οπότε

μια καινοτόμα προσέγγιση του τουριστικού προϊόντος. 1

Η καινοτομία στον τουριστικό κλάδο αφορά, σε πρακτικό επίπεδο, την αλλαγή της

επιχειρησιακής λειτουργίας σε συγκεκριμένους τομείς (π.χ. προϊόντα και

υπηρεσίες, αγορές - στόχοι, μέσα διείσδυσης σε νέες αγορές) με στόχο είτε την

εκμετάλλευση νέων επιχειρηματικών ευκαιριών είτε την αποτελεσματική

αντιμετώπιση επιχειρηματικών απειλών.

Συνοπτικά, η καινοτομία στην ανάπτυξη αυτής της μορφής του τουρισμού

διακρίνεται και κατηγοριοποιείται ως εξής:

 Ανάδειξη όλων των φυσικών, παραγωγικών και πολιτιστικών

διαθέσιμων της περιοχής.

 Αξιοποίηση της σύγχρονης τεχνολογίας και διαχείριση ψηφιακού

περιεχομένου.

 Καινοτόμες επιχειρηματικές στρατηγικές.

 Οργάνωση και λειτουργία ενός τυπικού ή άτυπου συνεργασιακού σχήματος

με τη συμμετοχή ιδιωτών, τουριστικών οργανισμών, συλλογικών φορέων,

τοπικών διοικητικών αρχών, με στόχο την ανάληψη συγκεκριμένων

πρωτοβουλιών & δράσεων που αποσκοπούν στην αναβάθμιση του

τουριστικού προϊόντος σε τοπικό επίπεδο.

 Συνεργασία της Τοπικής Αυτοδιοίκησης με τις οργανώσεις της Κοινωνίας

Πολιτών και το αρμόδιο Υπουργείο για ανάπτυξη της Κοινωνικά

Υποστηριζόμενης Γεωργίας και του Αγροτουρισμού.

 Συνεργασιακές στρατηγικές προώθησης και προβολής των κοινών

τουριστικών προϊόντων και υπηρεσιών προς επιχειρηματικούς συνεργάτες

(π.χ. Tour Operators κλπ.) και τελικούς καταναλωτές.

 Αναγνώριση, υλοποίηση, ανάδειξη και προώθηση νέων προϊόντων

θεματικού τουρισμού (π.χ. τουριστικά προϊόντα που σχετίζονται με τον

αθλητισμό, τον πολιτισμό, τουριστικά προϊόντα που απευθύνονται σε

συγκεκριμένες ομάδες καταναλωτών κ.λπ.)

Όπως, λοιπόν, προκύπτει από τα παραπάνω, τα οφέλη από την υιοθέτηση

καινοτομικών δραστηριοτήτων στον κλάδο του τουρισμού είναι πολλαπλά και

ιδιαιτέρως σημαντικά. Για παράδειγμα:

 Ανάδειξη και προστασία του φυσικού περιβάλλοντος της περιοχής

 Διείσδυση σε νέες αγορές δυνητικών επισκεπτών

 Αποδοτικότερη ανταπόκριση στις απαιτήσεις των πελατών

 Προσέλκυση νέων επισκεπτών στην περιοχή και διατήρηση των ήδη

υπαρχόντων

 Αύξηση της ανταγωνιστικότητας της τοπικής επιχειρηματικής κοινότητας

 Αύξηση της απασχόλησης σε τοπικό επίπεδο

 Ενδυνάμωση της τοπικής οικονομίας με παράλληλη προστασία των

ιδιαιτεροτήτων της περιοχής. 2


1 Τουριστικό προϊόν: Αυθεντικές τοπικές εμπειρίες και νέες νοοτροπίες

10/06/2013

Άρθρο του Κωνσταντίνου Αλεξόπουλου, CEO, Domotel A.E. , στην έντυπη έκδοση

του ka-business.gr «ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ & ΑΝΑΠΤΥΞΗ»  


2 Καινοτομία στον Τουρισμό

06/04/2005

ΠΗΓΗ: Γιάννης Παππάς, Γενικός Διευθυντής J.P.A.

www.e-boss.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου